De Eagleskabouter

Een van de leukste momenten dit seizoen maakte ik mee in Bochum. In de supporterswinkel van de plaatselijke VFL was iemand geslaagd. De beste jongen spaart miniatuurkabouters in shirt van de club. Een mooi item, waar je een aardige collectie van kan aanmaken. De jongen was zeer blij met zijn nieuwste aanwinst en stuurde een appje naar zijn vriendin om dit mee te delen. Zijn vriendin reageerde furieus: ‘Nog één erbij? Alsjeblieft zeg. Dit is echt de laatste hoor!’ Gniffelend liet hij het appje zien aan mij en de andere jongens, maar hij bleek toch een beetje geschrokken. Opeens liet hij de doos met de kabouter vallen. Hij pakte de doos snel weer op, maar het kwaad was al geschied. Onderweg naar de auto hoorden we allemaal licht gerinkel. In de auto werd de schade opgenomen. De kabouter miste een been. Die lag ergens anders in de doos. Thuis moest de kabouter geopereerd worden. Tegenwoordig is de kleine man weer tweebenig.

image

Bij elke club waar ik kom wil ik in de fanshop kijken. Even zien of die club nog opvallende items heeft. Speldjes doen het altijd goed. Die koop je en komen thuis in een bakje te liggen, waar je nooit meer naar omkijkt. Alle clubs hebben shirts hangen, maar die trek ik niet aan, of zijn te duur. Nee, het gaat om die verfijnde speeltjes. Die mooie kersttrui of babysokjes in clubkleuren. Speciale clubshampoo is ook mooi. Spaarpotten of leuke sleutelhangers zijn ook altijd goed. In Engeland zijn ze ook dol op juwelen. Kan je dus zomaar met een mooie ring van Manchester United thuiskomen. Bij West Ham United hebben ze een eigen Monopoly spel. Als we het toch over West Ham hebben. Ik heb een popje in West Ham shirt in de kast staan die liedjes kan zingen. Een kleine druk op zijn buik en hij zingt ‘I’m West Ham till I die’. Het popje staat naast de Gijpvogel.

Bij Go Ahead Eagles mis ik die kleine frutseldingen. Nu spaar ik vooral sjaals, maar ik wil meer onzinnige dingen in de kast. Ik weet dat er intern bij de club hevige discussies zijn over het wel of niet introduceren van een kabouter in roodgeel tenue. Dat kan een mooie start zijn voor meer verrassende items. En daarna is het dan vanzelf de beurt aan een kussen met stadionmuuropdruk, roodgele winegums, Eagles-gel, longdrinkglazen met logo en een Adelaarshorstpuzzel van drieduizend stukjes.

Geef een reactie

