Roodgele Brieven (deel 57) : Over Cruijff en de toekomst

Hey Niet te Kraken,

Ook ik was er vorige week even stil van toen ik hoorde dat Johan Cruijff overleden was. Het nieuws kwam als een verrassing, omdat de laatste berichten rondom ‘Nummer 14’ juist positief waren. Het was dus allemaal toch erg plotseling. En ondanks dat ik hem nooit echt heb zien voetballen weet ik natuurlijk wel dat het de beste voetballer van Nederland ooit is. Al blijft het lastig in te schatten qua tijdsgeest. Een tijdje terug heb ik weleens wedstrijden van het WK en EK van vroeger teruggekeken, maar dat ging ook traag hoor. Ballen terugspelen op de keeper, die de bal dan rustig oppakt. Kan je het je nog voorstellen? Volgens mij ligt het tempo tegenwoordig wel wat hoger, op topniveau dan hè. Elke generatie heeft zijn topper en het voetbal is wel veranderd. Ik ben weleens benieuwd hoe goed mannen als Van Hanegem, Neeskens of Cruijff in deze tijd zouden zijn, inclusief alle media-aandacht. Helaas is dat niet te meten.

Op jouw aanraden heb ik die beelden van Youtube uit de jaren zeventig nog eens teruggekeken.
Nederland-Brazilië was een kraker zo te zien. Wel verbijsterend hoeveel ruimte de spelers toen kregen, of lijkt dat dan zo? Mooie goals uiteraard en wat een verschrikkelijke tackles, ook van Nederlandse kant. Het gekke is dat het Nederlands Elftal van het WK 2010 afgemaakt werd door hun harde spel. En de generatie van 1974 wordt op handen gedragen. Ik vind het een beetje dubbel.

Wat ik mooi vind is dat een heel land in een soort rouw kan zijn. Ik heb donderdagavond de hele avond televisie gekeken. Luisteren naar personen die mooi over Cruijff kunnen spreken. Personen die dichtbij hem hebben gestaan. Beelden vanuit zijn oude Amsterdamse wijk Betondorp. Interviews in het oude café Meerzicht in Diemen. Juist die beelden hou ik van. Die speciale uitgave van Voetbal International is ook een aanrader. Vanaf nu zal Cruijff alleen maar groter en groter worden.

De Paasdagen gingen niet voorbij zonder nieuws over Go Ahead Eagles. Eerst was daar het interview met Scott Calderwood in de Deventer Nieuws, dat huis aan huis krantje. Ik snap niet zo goed waarom hij zo nodig dit interview moest doen. Het was gewoon een assistent-trainer. Met alle respect, maar daar kan ik niet zo veel mee. Helemaal omdat hij zelf aangeeft dat er bepaalde afspraken waren met Go Ahead Eagles om in de winterstop te stoppen bij zijn amateurclub. Daar maakt hij nu een probleem van, maar het was al van tevoren bekend. In de laatste regels van het interview zegt hij dat de club niet wil beschadigen, maar in de tekst daarvoor geeft hij diverse schoppen na. Dat rijmt allemaal niet zo. Uiteraard mag hij wel een mening hebben, maar ik vind de manier waarop ongepast.

Heb je het persbericht gelezen over de nieuwe Technische Manager? Men is heel erg onder de indruk van Dennis Bekking. Hij schijnt in staat te zijn medisch-, technisch- en scoutingsbeleid beleidsmatig af te stemmen. Dit alles tot een complementair geheel dat past binnen de doelstellingen van Go Ahead Eagles. Hij wordt verantwoordelijk voor de ontwikkeling, vormgeving en uitvoering van het totale technische beleid. Ik vind het allemaal nogal teksten. Deze man moet heel goed zijn, dat kan niet anders.

Wat ik raar vind is dat hij nu technisch manager wordt hier, een flinke functie, waar veel bij komt kijken. Bekking is bij FC Twente ‘alleen maar’ hoofd opleidingen geweest. Ik zie het dus als een gok dat Go Ahead Eagles hem technisch manager maakt. Die functie lijkt me wel wat breder. Gaat hij bijvoorbeeld ook al aan tafel als er een nieuwe trainer aangesteld moet worden deze zomer? Of houdt Adrie Steenbergen een flinke vinger in de pap? Hetzelfde geldt voor de samenstelling van de selectie. Bekking zal best weten wat er in de jeugd allemaal rondloopt qua talenten, maar hoe is zijn kennis in de Jupiler League en alle belofte-elftallen. En dan moet hij ook nog de nodige onderhandelings-skills hebben. Ik ben nog niet zo overtuigd eerlijk gezegd, maar aan de andere kant: wie ben ik?

In Twente hangt vandaag de vlag uit als we de Tubantia mogen geloven. In de Tukkerkrant wordt Bekking volledig gefileerd. Nou zal dat vast een gekleurd artikel zijn. Er zijn vaker artikelen geschreven waarin er een lichte afkeer te merken was richting Deventer. Maar stel dat je dit artikel door twee deelt, dan komt Bekking er nog niet goed uit. Dat is niet echt een frisse start. Ik lees liever een bericht waarin staat dat Go Ahead Eagles ergens iemand wegkaapt en waar de club waar hij vandaan komt echt baalt.

Vrijdag Almere City-uit. Neem aan dat De Koning zijn ingezette lijn voortzet, met De Kogel en Ten Den voorin. Al hadden ze afgelopen week ook in die setting geoefend tegen de tweede garnituur en verloren als ik het goed begreep uit de Stentor. Het is wel het weerzien met Marco Heering en Jack de Gier. Toch een soort van helden uit het verleden. Nog zes wedstrijden te gaan voor een mooie plek op de ranglijst en warming-up voor het toetje dat play-offs heet.

Roodgele Groet,

Buitenkantje Links

In ‘Roodgele Brieven’ gaan bloggers http://www.niettekraken.nl/ en Buitenkantje Links in op de laatste ontwikkelingen rondom Go Ahead Eagles

Geef een reactie

