Roodgele Brieven (59) : Komoptan! enzo

Hey Niet te Kraken,

Komoptan! Is wel een dingetje dat blijft hangen. Dat doen ze wel goed op Larenstein. De filmpjes zijn goed, je leest er veel over en nog belangrijker: de seizoenkaartmeter loopt aardig op. Het wordt nog druk op dat nieuwe uitshirt. Ik heb uitgerekend dat als ik me aanstaande dinsdag opgeef als seizoenkaarthouder, ik precies midden op het hart terecht kom. Dus ik wacht nog heel even met bestellen. Ik hoef niet met mijn naam op de rechtermouw ofzo. Dat vind ik echt een plek van niks.

De kreet Komoptan! Is ook goed gevonden. In de tijd dat ik nog regelmatig uitwedstrijden bezocht stond ik vaak bij hetzelfde groepje fanatiekelingen. Jongens die week in week uit aanwezig waren. Of het nou in Veendam, Sittard of Rotterdam was. Het maakte niet uit. Ze waren er. Roodgeel bloed hadden ze en hebben ze nog steeds. Ze moedigden hun ploeg allemaal op een eigen manier aan. De een positief, die ander negatief, maar allemaal met het hart op de tong. De tribune is dan ook een heerlijke uitlaatklep.

Een van die jongens blijft me altijd bij. De standaardtekst die hij had ben ik nooit vergeten. Voor mij is hij de trendsetter van alles wat er zich nu afspeelt. Dit was namelijk al iets van jaren geleden, niet iets van vorige week. ‘Komoptan Eagles!’ zei hij altijd. Als het iets minder ging op het veld voegde hij er altijd nog een woord achteraan toe. Laten we het voor het gemak afkorten naar GVD en dan weet iedereen wel wat hij bedoelde. Zo gebeurde het regelmatig dat hij dat weer eens zei als we achter stonden in Venlo, Almere of Emmen. Hij zat dan even helemaal in zijn eigen wereld. Maar hij meende het wel. Hij wilde dat de spelers ervoor vochten. Dan was het voor hem ook goed. Verliezen mocht, als alles maar gegeven werd. Voor mij is deze supporter, waar ik altijd mee op de tribune stond, hét gezicht van deze actie. Als ik Komoptan! hoor denk ik aan hem. Laatst sprak ik hem nog. Hij had vertrouwen in een goed slot van het seizoen.

Die wedstrijd van gisteren tegen Eindhoven: ik had er eigenlijk geen enkel gevoel bij. Het was dan wel een soort van kraker (op de ranglijst), maar op de een of andere manier boeide me het niet. Dat had ik vorige week ook al met die wedstrijd tegen Almere. Op social media is er gekgenoeg een hele hype ontstaan na het aantrekken van Hans de Koning. Mensen nemen het woord ‘promotie’ al in de mond. Dat verbaast me echt na de ervaringen van het diepe dal waar we een paar maanden geleden nog maar inzaten. Maar aan de andere kant snap ik het ook wel. Het is het opportunisme van de voetbalsupporter. Ik heb aan het begin van het seizoen ook in een opwelling geroepen dat we kampioen gingen worden, na een fiks aantal overwinningen. Toen was er vooral kritiek van de supporters op het spel. Nu ben ik tegendraads en weiger ik mee te gaan in de hosannastemming.

Ik irriteer me aan het competitieschema. Heb je ook door dat we vijf vrijdagen achter elkaar geen competitiewedstrijd in de Adelaarshorst spelen? Dat kan toch niet? Wij plant zoiets in godsnaam? Gewoon om en om is toch het beste. Toen we drie vrijdagen elkaar thuis speelden vond ik dat ook te veel van het goede, maar nu val je echt in een soort zwart gat. Helemaal als de wedstrijd niet op televisie uitgezonden wordt. Kan je het nog voorstellen? De eind jaren tachtig en begin negentig in de eerste divisie, toen ik supporter werd. Go Ahead Eagles kwam toen nooit op televisie. Al sowieso niet live, maar ook geen eens een samenvatting. Vroeger was alles beter zegt men altijd, maar dat is in dit geval zeker niet zo.

Verder heb ik even niks te klagen. De wedstrijd van maandagavond is wel een goede graadmeter van hoe we er nou echt voorstaan. Misschien dat ik daarna wel wat meer meega in de hosanna.

Roodgele Groet,

Buitenkantje Links

In ‘Roodgele Brieven’ gaan bloggers http://www.niettekraken.nl/ en Buitenkantje Links in op de laatste ontwikkelingen rondom Go Ahead Eagles

Geef een reactie

