Roodgele Brieven (71) : Sportieve wraak

Hey Niet te Kraken,

Man, man, man, wat een billenknijper gisteren. Dit was echt stressen. Het eerste half uur was er niks aan de hand vond ik. We scoorden snel en VVV speelde nogal slapjes. Ik zat op de hoofdtribune en achter mij hoorde ik al een paar Venlonaren klagen. Ze leken zich al neer te leggen bij een vervroegd einde van het seizoen. ‘Te veel gegeven gedurende het seizoen en nu moe’. Dat soort onzin kwam eruit. Tot aan die makkelijke penalty die ze kregen. Toen was opeens alles anders. Het is wel mooi hoe voetbalsupporters dan zijn. Als je zo’n bal tegen krijgt is iedereen heel kwaad, maar dan ook echt kwaad. Dan is er onrecht aangedaan en alles. Maar als het andersom gebeurt en ze krijgen die penalty mee, dan is het terecht, want dan heeft die speler er opeens voordeel aan gehad. Voetbalsupporters bekeken de boel nogal gekleurd. Maar na die penalty ging het helemaal mis hè. Ik was blij toen die scheidsrechter voor de rust floot. Ik stond te pissen in de rust en toen waren die Venlonaren opeens weer heel positief. Ze vonden dat VVV écht goed speelde, maar dan ook echt goed.

image

Na rust was het vooral overleven voor ons. Niet eens omdat VVV heel erg goed was, maar ik vond onszelf vooral heel matig. Ik was bang dat de bal een keer verkeerd ging vallen voor het doel van Zwarthoed, maar gelukkig gooide Wolters de wedstrijd uiteindelijk op slot. Die ontlading daarna was prachtig. Op de een of andere manier zaten er op de hoofdtribune ook veel supporters van Go Ahead Eagles. De promotie leek al binnen, zo blij was iedereen. Hans de Vroome zat achter me en leefde de hele wedstrijd fanatiek mee. Mooie man. Hij zong ook liederen mee met het uitvak bijvoorbeeld. Dennis Hulshoff was blij en Paul Bosvelt zwaaide met een meegebrachte vlag. Ook Kick Maatman, trainer van de B, zag ik zingen en springen en wel meer mensen van de jeugdopleiding waren dolenthousiast. Dat rijmde niet met de berichten van de laatste weken in de krant, waarin stond dat er wrijving zou zijn tussen de jeugdopleiding en het eerste. Burgemeester Heidema was blij. Edwin Lugt gaf iedereen felicitatiehanden en Alfred Knippenberg ging ook schitterend los, net als jij dit weekend beschreef. Dat vuistje in de lucht en gebaren naar bekenden op de hoofdtribune. Echt mooi om te zien. Knippenberg is simpelweg een held. Daarna werd Hans de Koning nog luidkeels toegezongen. Ik ben dan wel benieuwd hoe hij zo’n wedstrijd achteraf analyseert. Hij moet veel verbeterpunten hebben gezien.

Ik wilde in de vorige brief nog niet vooruitblikken op deze week, maar het is nu dus echt zo ver. Hier doe je het allemaal voor toch? Hier bereid je je dan 38 wedstrijden op voor. Twee finales, waarin het moet gebeuren. De hele dag een dikke rij voor de kassa. Prachtig. Helemaal als je zelf al een kaartje hebt gekocht via internet, want erin staan lijkt me niks. Heb ik eerlijk gezegd ook geen tijd voor. Zullen deze mensen echt allemaal vrij zijn geweest van hun werk?

Grappige link naar van Marwijk trouwens. Zou hij het echt volgen op zijn verjaardag? Ik ben met terugwerkende kracht toch wel teleurgesteld in hem. Zijn adviseurschap vond ik te vrijblijvend. Te makkelijk vooral. Maar hij zal in zijn huis vast wel een televisie hebben op een plekje waar hij rustig even passages kan kijken. In de keuken bijvoorbeeld als hij de leverworst aansnijdt of de kaas in mooie blokjes hakt. En dan roept hij van Bommel erbij als het de laatste vijftien minuten spannend wordt, als van Bommel al niet gewoon de hele wedstrijd in de keuken zit te kijken, met een bakje paprika chips.

Het wordt een spannend Kowetweekje. Ik heb zin in sportieve wraak. Donderdag na het werk meteen de stad in om in te drinken en daarna naar een uitverkochte Adelaarshorst. Zondag of naar Doetinchem of op de parkeerplaats bij het stadion op een groot scherm kijken. Dat is nog even de vraag. Eerst donderdag een goed resultaat halen.

Roodgele Groet,

Buitenkantje Links

In ‘Roodgele Brieven’ gaan bloggers http://www.niettekraken.nl/ en Buitenkantje Links in op de laatste ontwikkelingen rondom Go Ahead Eagles

Geef een reactie

