Roodgele Brieven (73) : Nog negentig minuten (en blessuretijd)

Hey Niet te Kraken,

Wat een avond was het donderdag hè. Ik moet er nog steeds van bijkomen. Moest gisteren gewoon werken en kon de handrem donderdag na de tijd niet meer vinden. Er gingen nogal wat drankjes doorheen. Uiteindelijk ook nog in de stad beland. Je weet hoe dat gaat. Iedereen in roodgele shirts groet elkaar opeens. Iedereen is elkaars vriend. Een klinkende overwinning als oorzaak. Gisteren dus voor de volle vijfenzeventig procent mijn best gedaan, maar het was genoeg.

image

Maar wat een avond! Alles erop en eraan. Schitterend. Deze avond kan in het rijtje van ‘Volendam-thuis’ in 2013 en ‘Zwolle-thuis’, toen we ze wegtikten met Lewis in de hoofdrol. Als je deze avond een cijfer moet geven is het simpelweg een tien. Een vol stadion, lekker weer, goede sfeer, een vol vak met uitsupporters, een mooi scoreverloop, de dikke overwinning en uiteindelijk de pitch invasion. Drie doelpunten verschil moet genoeg zijn hoor. Wij scoren altijd de laatste weken, dus gaan we er daar ook eentje inprikken, dat weet ik zeker.

Toch blijft het gek. Een paar maanden geleden was het allemaal nog drie keer niks en na staan we met anderhalf been in de Eredivisie. Hoe kan dat nou? Ik blijf het me afvragen. Dit seizoen is toch niet te analyseren? Eerst staan we eerste met een, volgens velen, slechte trainer. Daarna zakt het als een plumpudding in elkaar en zijn de spelers drie maanden lang op zoek naar vertrouwen. Dan komt Hans de Koning en die gaat opeens met vier aanvallers spelen. Hij spot met alle voetbalwetten hè. Geen één trainer doet dit. De Koning wel en het gaat nog lopen ook. Niet dat we heel erg voetbal zien, maar er zit wel ‘schwung’ in en dat is uiteindelijk wat het publiek wil ziimage

en

.

Het was druk op de IJsseltribune en ik was te laat door een megalange rij voor de poortjes, dus kwam ik tussen voor mij ‘nieuwe’ mensen terecht. Ik ga dan opletten hoe zij doen. Rechts van mij zat een jongen echt helemaal in de wedstrijd. Klein beetje bekakt pratend, niet echt plat Deventers, maar hij zat er wel negentig minuten vol in. Links zat een lesbisch stel (volgens mij). Die gingen heel fanatiek staan als er weer ‘Ga staan als je Eagles bent’. Vonden ze leuk. En meezingen ook nog. Heel erg vals. Heerlijk.

(ik tikte deze brief op vrijdag, maar hierna viel ik in slaap. Hieronder het vervolg)

image

Nog negentig minuten geconcentreerd spelen. Moet lukken toch in deze serie, waar we nu inzitten. En die gasten moeten ruimte weggeven omdat ze moeten scoren. Was net nog even bij de laatste training. De sfeer was relaxed. De Koning liep als een echte veldheer rond. Hij straalt ook echt rust uit. Ze speelden een korte partij op een klein veld. Veel doelpunten gezien dus en iedereen was uiteraard vrolijk. Honderdvijftig supporters hielden het inde gaten.

image

En dan morgen. Ik ben erbij, in het uitvak. Tien uur al moeten we de bus in. Op dat moment eten ze in Doetinchem broodjes Eagle. Ze hebben wat nieuws bedacht qua eten. Denk niet dat ze na gisteren nog graag een hap zetten in die broodjes. Waar kijk jij? Ga je erheen, kijk je thuis of ga je op het plein staan? Zonde dat het niet in het stadion is, maar wel volkomen begrijpelijk. Anders is straks weer het hele veld naar de kloten. Ik ga nu eens bedenken wat ik de rest van de dag ga doen. Even de gedachten verzetten. Vanavond op tijd naar bed en dan morgen te vroeg wakker door de spanning. Zo zal het wel gaan. In ieder geval jij ook succes morgen! Nog negentig minuten (en blessuretijd).

Roodgele Groet,

Buitenkantje Links

In ‘Roodgele Brieven’ gaan bloggers http://www.niettekraken.nl/ en Buitenkantje Links in op de laatste ontwikkelingen rondom Go Ahead Eagles

Geef een reactie

